Se her, om du får fibre nok

Motion og god kost med masser af fibre er den bedste kur, hvis du har problemer med maven. Sundhedsstyrelsen anbefaler at voksne får 25–35 g fibre hver dag, for at holde maven godt i gang. Spiser du som gennemsnittet, får du kun omkring 20 g fibre om dagen gennem din kost.

Gå på opdagelse i fibertælleren og se hvor godt du er dækket ind, i forhold til de madvarer du spiser til daglig. En god tommelfingerregel er at mørkegrønne grøntsager generelt indeholder mange fibre.

Får du ikke nok fibre, kan du supplere med HUSK® Psyllium-frøskaller eller Husk®fibre, der begge er rige på fibre. De rene frøskaller indeholder 85 % fibre.

5 tsk HUSK® Psyllium-frøskaller eller 3 tsk Husk®fibre giver dig 6 g ekstra fibre.

Brug fiberlisten her og se om du får fibre nok

Vælg produkter fra de forskellige grupper og skriv det antal portioner du spiser om dagen i rubrikken til højre. Du kan vælge flere produkter fra samme gruppe ved at trykke på "tilføj flere".

+ tilføj flere
+ tilføj flere
+ tilføj flere
+ tilføj flere
+ tilføj flere

Din score

Konklussion

0-25 = Du ligger under anbefalet daglig dosis og bør spise flere fibre.

25-35 = Du får den anbefalede daglige dosis.

over 35 = Du ligger over den anbefalede daglig dosis.