Når fordøjelsen driller har man det ikke særlig godt. Ofte skyldes det dårlige spisevaner, manglende vand og stillesiddende arbejde. Egentlig kan man sige at vores mavetarmsystem ikke er fulgt med tiden, og at vores måde at leve og spise på generelt ikke er godt for kroppen. Vi spiser for lidt grønt og for meget kød, får for lidt motion og går ikke på toilettet, når vi skal – ofte fordi det er pinligt at gøre det andre steder end derhjemme.

Kostundersøgelser viser at vi generelt spiser for få fibre. I gennemsnit spiser vi 20 g kostfibre om dagen, men Sundhedsstyrelsen anbefaler at vi spiser 25–35 g fibre hver dag.

Får du nok?

Et godt sted at starte er en mere fiberrig kost. Du får 54 % af dine kostfibre fra brød og kornprodukter, 25 % fra grøntsager og 18 % fra frugt. Begynder du at spise flere kostfibre, skal du også sørge for at drikke ekstra væske – gerne op til 2 liter om dagen (undgå søde drikke).

Mad med et højt indhold af kostfibre hjælper fordøjelsen ved at få maden til at passere hurtigere gennem tarmsystemet. Her kan Psyllium fibre hjælpe med sit høje indhold af fibre.

Får du ikke nok fibre, kan du supplere med HUSK® Psyllium-frøskaller eller Husk®fibre, der begge er rige på fibre. De rene frøskaller indeholder 85 % fibre.
5 tsk. HUSK® Psyllium-frøskaller eller 3 tsk. Husk®fibre giver dig 6 g ekstra fibre.

Prøv vores Fibertæller og se om du får nok fibre!